kumho jälleenmyyjät banneri
Kumho kisapainike

Hyvän renkaan tärkeimpiä ominaisuuksia on renkaan kylki

Yllättävän suuri osa renkaan laadusta tulee rungosta

Renkaan kyljen jalkaosa on olennaisen tärkeä renkaan rakenteelle. Kun reunavaijeri kiinnittyy varmasti ja tiukasti vanteeseen tai renkaaseen, muodostuu ilmatiivis lukko. Optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi on tärkeää perehtyä syvällisesti renkaan sivuprofiilin suunnitteluun, materiaalivalintoihin ja käytettävään teknologiaan.

Renkaan kylki ja vaijeri

Ilmatiiviyden perusteet

Renkaan kylki pitää renkaan koossa ja sen tärkein tehtävä on varmistaa renkaan ilmatiiviys kiinnittämällä rengas lujasti vanteeseen. Jotta renkaan reunavaijeri kiinnittyy vanteeseen ilmatiiviisti, on profiilin oltava joustava ja mukautuvainen. Jos ilmanpaine renkaassa pääsisi laskemaan, seuraisi siitä löystymistä, joka rasittaa renkaan jalkaosaa. Tästä voisi aiheutua renkaalle merkittäviä vaurioita. On elintärkeää suunnitella renkaan jalkaosa laadukkaista materiaaleista. Tiukkuus ja koheesio huolehtivat siitä, että ilmanpaine säilyy sopivana.

Moottorin tehon välittyminen

Renkaan kylki välittää moottorin tuottaman tehon renkaaseen sekä parantaa jarrutustehoa ja ajoneuvon vakautta. Renkaan kyljen kestävä rakenne ja käytetyt materiaalit varmistavat sen, että moottorin renkaisiin välittämä teho ei heikkene. Tehokkaisiin ja suorituskykyisiin ajoneuvoihin on aina asennettava riittävän suorituskykyiset ja niihin suunnitellut renkaat.

Ajoneuvon kuormituksen kesto

Reunavaijeri on suunniteltu kiinnittymään tukevasti vanteeseen ja kestämään ajoneuvon aiheuttaman kuormituksen. Reunavaijerin ominaisuudet näyttelevät tärkeää osaa siinä, että renkaat kestävät ajoneuvon aiheuttaman valtavan kuormituksen. Henkilöauton rengas joutuu keskimäärin kannattelemaan 1 500 kilon painoa, reunavaijerilla vastaava taakka on 1 800 kiloa.

Optimaalinen suorituskyky

Renkaan kyljen suunnittelussa renkaan profiilin optimoinnilla, kulutuskestävillä materiaaleilla ja näiden yhdistelmillä maksimoidaan renkaiden suorituskyky. Jalkaosan suunnittelu vaikuttaa myös vanteiden suunnitteluun; leveyteen ja kokoon, jotka tarvitaan kiinnittymisen varmistamiseksi ja vanteeseen sopimiseen. Sopimattomien vanteiden käyttö voi vahingoittaa rengasta, siksi on aina syytä käyttää vain asiantuntijoiden suosittelemia vanteita. Matalaprofiilisten renkaiden suosion kasvu on otettava suunnittelussa huomioon. Matalaprofiilisten renkaiden jalkaosa suunnitellaan niin, että ne suojaavat vanteita sporttisissa vaatimuksissa ja tietyissä malleissa run-flat ominaisuuksissa.

Rakenne

Reunavaijerin ominaisuudet optimoidaan niin, että rengas saadaan kiinnitettyä tarkasti ja tiukasti vanteeseen. Suunniteltu rakenne tuo kestävyyttä ja lujat materiaalit auttavat rengasta kestämään ajoneuvon painon sekä välittämään moottorin tehot optimaalisen suorituskyvyn varmistavalla tavalla.

Yhdisteet

Materiaalit valitaan renkaan kyljen eri kohtiin niin, että saavutetaan ainutlaatuinen suorituskyky. Ytimeen käytetään korkeimman kulutuskestävyyden omaavaa Apex-kumia, kun taas reunat tehdään chafer-kumista, jolla on hyvät tiivistysominaisuudet.

  1. Renkaan kylki yhdistää renkaan vanteeseen. Sen tehtävänä on välittää moottori- ja jarrutusteho renkaan vanteelta maakosketusalueeseen.
  2. Reunavaijeri pitää renkaan koossa ja tiukasti vanteella.