Tiedätkö, mikä on jarrutusmatka ja sopiva turvaväli 80 km/h nopeudessa?
kumho jälleenmyyjät banneri

Tiesitkö – Jarrutusmatka renkailla ja sopiva turvaväli 80 km/h nopeudessa

nopeus 80 kilometriä tunnissa

Mikä onkaan nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan?

Ja miksi nopeuden noudattaminen taajamissa on erityisen tärkeää?

On laskettu, että vauhtisi kasvaessa kaksinkertaiseksi, jarrutusmatkasi nelinkertaistuu. Kuulostaa hurjalta, mutta hyvä puoli tässä on, että nopeuttasi laskemalla esimerkiksi 80 kilometristä tunnista 60 kilometriin tunnissa jarrutusmatkasi vähenee lähes puoleen. Nopeusrajoitusten noudattaminen korostuu etenkin taajamassa ajettaessa, jossa esimerkiksi kevyen liikenteen kulkijoita on enemmän.

Taajaman yleisrajoitus on 50 km/h, mutta sitä voidaan muuttaa liikennemerkkien merkinnöin (esimerkiksi 30, 40 tai 60).

 

Reaktioaika + jarrutusmatka = todellinen pysähtymismatkasi

  • Kuivalla kelillä, 80 km/h: auton jarrutusmatka on noin 30 metriä.
  • Lumisella kelillä, 80 km/h: auton jarrutusmatka on vastaavasti noin 80 metriä (jäisellä jopa 165 metriä!).
  • Kuivalla kelillä, 60 km/h: auton jarrutusmatka on noin 15 metriä.
  • Lumisella kelillä, 60 km/h: auton jarrutusmatka on vastaavasti 46 metriä.

Todellinen pysähtymismatka ja -aika on kuitenkin selvästi pidempi kuin pelkkä jarrutusmatka. Pysähtymismatkaan vaikuttaa myös reagointinopeus eli se matka minkä auto kulkee ennen kuin ehdit painaa jarrupoljinta.

Pysähtymismatkan pituutta havainnollistaa hyvin Liikenneturvan sivustolta löytyvä peli. Siinä pysähtymismatkan vaihtelua havainnollistetaan erilaisissa nopeuksissa ja keliolosuhteissa.

Jarrutusmatka talvella jäisillä pinnoilla on aivan eri asia kuin kuivat kesäolosuhteet.

 

Riittävä turvaväli maantienopeuksissa 80–120 km/h

Sopiva turvaväli ajoneuvojen kesken on tarpeen kaikissa tilanteissa. Erityisen tärkeää se on nopeuden ollessa suuri. Mitä nopeampi vauhti, sitä hurjemmat onnettomuustilanteet.

Mikä sitten on hyvä turvaväli?

Suositeltava turvaväli lasketaan nopeus jaettuna puolella. Maantienopeudella 80 km/h, tämä tarkoittaa 40 metrin turvaväliä.

Mitä haasteellisemmat keliolosuhteet, sitä pidempi välimatkan on oltava. Hyvää turvaväliä on vaikea arvioida vauhdissa, mutta selvempää on, jos avuksi ottaa kiinnipisteen esimerkiksi valopylväästä ja laskee sen avulla välimatkaa.

Maantienopeuksissa välimatka edellä ajavaan olisi neljä sekuntia, taajamassa 2,5 sekuntia.

 

Entä mikä on renkaiden vaikutus jarrutusmatkaan?

Kumho-renkaissa erityishuomio on aina ollut turvallisuudessa, joten jarrutusmatkan huomioiminen rengaskehittelyssämme on selviö.

Rengastestien mukaan Kumho-renkaiden pitävyys pinnoilla onkin erinomainen niin talvirenkaissa kuin kesärenkaissa.

Renkaan pitävyydessä tärkein yksittäinen tekijä on sen pintakuvio. Etenkin märällä kelillä ajettaessa renkaan kyky siirtää vettä altaan on tärkeää. Jäisellä kelillä jarrutusmatkaan vaikuttaa kuvion lisäksi myös hyvä nastoitus.

Kumho-renkaissa turvallisuus ja järkevä hinnoittelu kohtaavat reilulla tavalla.

 

Usein kysyttyä

Mikä on jarrutusmatka 80 km/h nopeudessa? Jarrutusmatka talvella on eri kuin kuivalla kesäkelillä. Hyvissä olosuhteissa jarrutusmatka on noin 30 metriä, kun taas lumisella tieosuudella se on 80 metriä. Tien pinnan ollessa jäinen jarrutusmatka on jopa 165 metriä, kokonaispysähtymismatkan ollessa 187 metriä.

Artikkelin kategoriat: Yleinen | Katso kaikki artikkelit