1. RENGASPAINE
Sää vaikuttaa renkaiden paineeseen, yleensä kesällä painetta pitää nostaa 10-20 %. Liian alhaisessa paineessa renkaan kosketuspinta on laajempi, mikä aiheuttaa kulumista ja lisää vesiliirron uhkaa. Yleisesti korkeampi rengaspaine lähellä ajoneuvon suosituspaineiden ylärajaa on suositeltavaa ja turvallisuustekijä, sillä se ehkäisee vesiliirtoa, lyhentää jarrutusmatkoja ja lisää polttoainetehokkuutta.
2. KULUTUSPINTA
Tarkista renkaiden kuluneisuus ennen pitkiä ajomatkoja. Lämpimällä ja kuumalla kesäkelillä renkaat kuluvat nopeammin ja auton hallittavuus heikkenee merkittävästi ajettaessa märillä teillä. Ajettaessa kuluneilla renkailla renkaat nousevat vesiliirtoon jo alhaisilla nopeuksilla, samalla jarrutusmatka pitenee merkittävästi.
HELPPO KOLIKKOTESTI
Kesärenkaiden minimiurasyvyys on lain mukaan 1,6 mm, mutta turvallisinta ajo on, kun renkaiden urasyvyys on vähintään suosituksen mukainen, eli 4 mm. Tarkista kaikki renkaat kerralla, sillä ne kuluvat eri tahtiin. Etu- ja takarenkaiden välillä voi olla suuriakin eroja. Käytä urasyvyyden mittaamiseen kahden euron kolikkoa, jonka 4 mm hopeinen rengas toimii hyvin urasyvyyden mittarina.
KUMHO-TEKNOLOGIAN YDIN
Kumhon kesärenkaiden tuotekehittelyn kulmakivenä on suunnitella renkaita, jotka varmistavat turvallisen ajettavuuden kesäkeleillä. Renkaiden pito-ominaisuuksien ja käsiteltävyyden on oltava huippuluokkaa. Renkaat optimoidaan toimimaan märissä olosuhteissa ja renkaan sekä tien väliseen pitoon panostetaan.