Kitkat vai nastat?
Mitä lähemmäksi talvikelit tulevat, sitä varmemmin käynnistyy keskustelu kitka- ja nastarenkaista. Kummallakin on vankkumattomat kannattajansa, mutta kädenvääntö taipuu yleensä nastarenkaiden voitoksi.
Tutkimustulokset vahvistavat nastarenkaiden edut, nastarengas antaa paremman pidon useimmissa keliolosuhteissa.
Nastat päihittävät kitkat – useimmiten
Kitkarenkaat pitävät lumisella alustalla yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin nastarenkaat ja ne ovat ajossa hiljaisemmat.
Kaikkein selvin ero nasta- ja kitkarenkaiden välillä on kuitenkin jäisellä tiellä ajettaessa ja näitähän Suomessa riittää. Tien pinnan kitka ei ole samanlainen kaikkialla. Nastarengas on ainoa rengas, joka tasoittaa ajo-olosuhteita, vaikka kitkataso tien pinnassa muuttuu.
Rannikkoseudulla tiet ovat usein jäisiä ja polanteisia, jolloin kannattaa käyttää nastarenkaita. Samoin kaupunkiliikenteessä kovaksi kiillottuneilla risteysalueilla nasta puree paremmin. Yöllä ja varhain aamulla, musta jään aikaan liikuttaessa, vain nastarenkaat tuovat riittävän turvan.
Kitkarenkailla ajavan ei tarvitse muistaa tarkkaan renkaidenvaihtopäiviä. Tässä piilee myös se vaara, että renkailla ajetaan ympäri vuoden. Kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet eivät vastaa kesärenkaiden ominaisuuksia ja niiden pehmeä pintakumiseos kuluu kesällä nopeasti.
Käy helposti niin, että renkaat eivät sitten enää toimi talvella. Jos kitkoilla ajetaan ympäri vuoden, niiden kunto heikkenee, sillä renkaissa on yleensä vähemmän urasyvyyttä ja myös rengaspaineet saattavat olla sopimattomat.
Vältä onnettomuudet
Nyrkkisääntönä on, että kokenut kuski voi valita kitkat, kokemattoman kannattaa panostaa kunnollisiin nastarenkaisiin. Uusissa autoissa kitkat toimivat paremmin kuin vanhoissa.
VTT:n tutkimuksen mukaan talvikeleillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet. Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä on ajettaessa jäisellä tiellä – kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos autossa olisi käytetty nastoja.
Ostitko kitkarenkaat netistä tai auton ulkomailta?
Yhä suurempi osa autoilijoista ostaa renkaansa verkkokaupasta. Renkaita ostaessa kannattaa tarkistaa huolellisesti, että ne on suunniteltu pohjoisiin talviolosuhteisiin.
Nastattomilla eurooppalaisilla talvirenkailla ei pärjää Suomen talvessa, sillä niiden kumiseos on tarkoitettu helppoihin talviolosuhteisiin ja suurempiin ajonopeuksiin.
Myös käytettyjen tuontiautojen mukana Suomeen tulee usein Keski-Euroopan sulien kelien talveen ja moottoritieajoon soveltuvia renkaita. Näissä talvella tuodussa autossa saattaa siis olla alla Suomen keleihin täysin sopimattomat renkaat.
Nykyisellään Suomessa lähes viidesosa autojen alta löytyvistä kitkarenkaista on suunniteltu Keski-Euroopan olosuhteisiin. Vaikka EU:ssa ollaan, niin kelimme eivät ole sen mukaiset. Turvallisuuden vuoksi kitkat pitää välittömästi vaihtaa pohjoisen olosuhteet kestäviin malleihin tai nastarenkaisiin.
Katso Kumhon talvirenkaat talvisiin Suomen olosuhteisiin.