Kaksi talvirengastyyppiä
Talvirenkaista puhuttaessa nousee keskustelunaiheeksi usein valinta kahden rengastyypin välillä. Pitäisikö valita omaan autoon nastarenkaat vai kitkat?
Kummassakin rengastyypissä on hyvät puolensa, mutta myös selkeitä eroja niiden ominaisuuksissa hieman sääolosuhteista riippuen.
Nastarenkaat ja niiden käyttöaika
Milloin talvirenkaat sitten pitää vaihtaa?
Ensimmäinen ero on jo siinä, että nastallisten talvirenkaiden käyttöaika on Suomessa 1.11. – 31.3. välinen aika tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin saakka (myöhempi ajankohta on määräävä).
Nastarenkaiden käyttöaika voi tämän vuoksi vaihdella vuosittain jopa kuukaudella. Talvirenkaita on tällä hetkellä käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun saakka.
Tieliikennelaki uusiutuu vuoden 2020 syksyllä, jolloin talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi.
Näin ollen talvirenkaiden vaihto tulee tulevina vuosina ajankohtaiseksi silloin kun sää tai keli sitä edellyttää eikä tarkkoja päivämääriä tarvitse enää muistella.
Nastarenkaat saa toki vaihtaa alle ja käyttää niitä muunakin aikana, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät. Esimerkiksi vuonna 2018 kevään tulo viivästyi yöpakkasten johdosta, jolloin tienvarsien isoista kinoksista tulleet sulamisvedet muodostivat teille jääpinnan pakkasaamuina. Näin ollen talvirenkaiden käyttöaika pidentyi sään vuoksi.
Milloin talvirenkaat laittaa alle ja vaihtaa kesärenkaisiin, riippuu siis monesti jo nyt kelistä ja talvirengastyypistä.
Pito-ominaisuuksiltaan nastarengas on luotettavampi varsinkin vaihtelevissa sääolosuhteissa. Lumisella alustalla kuitenkin kitkarenkaat parhaimmillaan pitävät yhtä hyvin, joskus jopa paremmin.
Merkittävin ero on ajettaessa jäisellä tiellä, jossa tienpinnan kitka vaihtelee.
Nastarengas mukautuu tähän paremmin, tasoittaen ajo-olosuhteita tienpinnan kitkatason muuttuessa.
Monissa Suomen talviolosuhteissa nastarengas on luotettavampi. Jäiset rannikkoseudun tiet, kaupunkiliikenteen kovaksi kiillottuneet risteysalueet ja mustan jään aika yöllä ja varhain aamulla saavat kuljettajan kaipaamaan nastarenkaita.
Kitkarenkaat ympäri vuoden?
Kitkarenkaita suosivan ei tarvitse muistella tarkkoja päivämääriä, sillä niillä saa ajaa halutessaan ympäri vuoden, joskaan kitkarenkaiden ympärivuotinen käyttö ei olekaan suositeltavaa.
Mitä tulee rengasmeluun, on kitkarengas hiljaisempi, mikä saattaa vaikuttaa ajomukavuuteen.
Ajo-ominaisuuksiltaan kitkarenkaat taas ovat hyvät erityisesti talven paljailla kestopäällystepinnoilla.
Koska kitkarenkailla ajo on sallittua ympäri vuoden, tuo se oman mausteensa keskusteluun. Vaikka kitkarenkaiden käytölle ei ole esteitä kesällä, ja osa autoilijoista saattaa näin toimia, ei sitä kuitenkaan voi suositella.
Ympärivuotisessa käytössä olevat kitkarenkaat kuluvat kesän lämmössä nopeasti, eivätkä kitkarenkaat talvella välttämättä enää toimi kuten pitäisi.
Niiden kunto heikkenee ja kitkarenkaiden urasyvyys vähenee, unohtamatta rengaspaineita, jotka voivat olla sopimattomat. Niinpä esimerkiksi kesärenkaat henkilöautoihin kannattaa vaihtaa kitkarenkaiden tilalle, mutta vaihtoajan kanssa on enemmän joustoa kuin nastarenkailla.
Valinta kitka- ja nastarenkaiden välillä on hyvä siis tehdä pitkälti sen perusteella, millaisissa ajo-olosuhteissa ajaa. Kiistämättä nastarengas on ainakin luotettava vaihtoehto Suomen talven hyvin vaihtelevissa sääolosuhteissa.
Lue lisää kitka- ja nastarenkaiden eroista
Vinkkejä talvirenkaiden uusimiseen
- Talvirenkaiden vaihdossa kannattaa pitää muutamat perusasiat mielessä.
- Autossa ei kannata käyttää samanaikaisesti erimerkkisiä ja -tyyppisiä talvirenkaita.
- Jos talvirenkaat ovat nastarenkaat, kaikkien neljän renkaan tulee olla samanlaisesti nastoitettuja. Kannattaakin uusia henkilöauton renkaat vähintään akseli kerrallaan.
Vähemmän kuluneet talvirenkaat laitetaan aina taka-akselille.
- Jotta nastarenkaat ovat lailliset, niistä saa puuttua nastoja enintään 20 prosenttia.
- Parhaat ajo-ominaisuudet saavutetaan, kun kaikkien renkaiden vaihto tehdään kerralla.
Tiesitkö?
Kumholla on tutkimus- ja tuotekehityskeskukset Koreassa, Kiinassa, Saksassa ja USA:ssa. Suomeen tuotavat rengasmallit testataan Saksassa kahdella eri radalla ja talvirenkaat aidoissa talvioloissa Suomen Ivalossa.
Kumhon talvirenkaat tarkoittavat laatua, edullisesti.