Renkaiden vaihto itse | Kannattaako se? | Kumho
kumho jälleenmyyjät banneri

Renkaiden vaihto itse tehden

renkaiden vaihto onnistunut itse tehtynä

Taas lähestyy se aika, jolloin renkaiden vaihto on ajankohtaista.

Renkaiden vaihdon yhteyteen liittyy monenlaista mietittävää; ovatko renkaat ajokunnossa, vaihtaako ne toisiin kotipihassa vai rengasliikkeessä, ja mihin säilöä edelliskauden renkaat.

Kokosimme oheen pienen tietopaketin, mitä voit hyödyntää, kun renkaiden vaihto on jälleen ajankohtaista.

Näillä välineillä vaihdat renkaasi itse:

  • Jykevä hallitunkki (auton omat tunkit ovat yleensä kovin heppoisia)
  • Suojaava puupalikka tunkin ja auton väliin jälkien ja vaurioiden vähentämiseksi
  • Kunnon ristikkoavain (auton oma rengasavain voi olla rakenteeltaan melko heikko)
  • Momenttiavain kiristykseen
  • Ruuvimeisselillä irrotat kätevästi pölykapselin
  • Stoppari pyörän eteen
  • Työhanskat

Renkaiden vaihto-ohjeet, näin teet työskentelystä sujuvaa ja turvallista:

  1. Kurkkaa auton ohjekirjasta mihin kohtaan koria tunkki on hyvä laittaa
  2. Kerää ympärille kunnon työvälineet
  3. Työskentele valoisassa, suojaisassa ja tasaisessa ympäristössä
  4. Laita käsijarru ja ykkösvaihde päälle, automaatissa vastaavasti parkki
  5. Ota pölykapselit pois
  6. Löysytä ensin yhden pyörän pultit. Tiukkaa tekee, mutta älä silti väännä pultteja pyöreiksi. Kunnon välineet auttavat mukavasti.
  7. Laita tunkki nostopisteen kohdalle ja nosta kulma ilmaa
  8. Avaa pultit kokonaan ja irroita rengas
  9. Tarkasta, puhdista ja rasvaa pultit ja sen kierteet
  10. Puhdista myös vanteen kiinnityskohta
  11. Laita rengas paikoilleen, esikiristä pultit
  12. Laske kulma alas tunkilla ja kiristä pultit momenttiavaimella
  13. Merkitse pois otettuun renkaaseen mistä kohtaa otit sen, näin tiedät laittaa sen takaisin paikoilleen seuraavalla kerralla
  14. Toista sama kaikkien muiden kolmen renkaan kohdalla
  15. Puhdista säilytykseen menevät renkaat vanteineen, ja tarkasta, että niissä on hyvä rengaspaine, se pitää renkaan hyvänä koko säilytyksen ajan.

Renkaiden vaihto itse tehden, kotipihassa on yleensä melko sujuvaa, kun keräät välineet ympärille ja huolehdit mukavasta työympäristöstä. Ajokaudella renkaat kannattaa pitää puhtaana ja tarkistaa säännöllisesti rengaspaineet.

Nyt kun ne on kerran irti…

Hyvä juttu, rengas irti! Nyt kun hommaan ryhdyttiin, voisi olla aiheellista kurkata sellaisiin paikkoihin, mihin ei yleensä kiinnitä huomiota renkaiden ollessa paikoillaan.

Esimerkiksi jarrupalojen ja iskunvaimentimien kunto voi olla hyvä tarkistaa, jos sellaiseen on tietotaitoa. Jarruletkujen, jarrupalojen ja iskunvaimentimien kunto tarkastetaan silmämääräisesti.

Talvi- ja kesärenkaiden jälkikiristys

Olipa kyseessä talvirenkaat tai kesärenkaat, jälkikiristys on aina paikallaan.

Jälkikiristyksen voit tehdä itse tai rengasliikkeessä. Mutta mistä muuten johtuu, että renkaat tulisi jälkikiristää?

Vaikka rengastyö olisikin huolellisesti tehty, voi vanteen ja pyörännavan väliin jäädä epäpuhtauksia, kuten hiekkaa. Ajattaessa nämä epäpuhtaudet putoavat pois, aiheuttaen pyörän kiinnityksen löystymistä.

Etenkin alumiinisten vanteiden jälkikiristys on tärkeää, mutta myös peltivanteiden jälkikiristys on suositeltavaa.

Jos olet käynyt vaihdattamassa renkaat rengasliikkeessä, kuuluu jälkikiristys yleensä samaan hintaan.

Jälkikiristys suositellaan tehtäväksi noin 100 – 200 kilometrin jälkeen.

Myös muulloin renkaiden pultit on hyvä tarkastaa, etenkin kun olet lähdössä pitemmälle ajomatkalle.

Renkaiden vaihto vanteille

Jos käytössä on vain yhdet vanteet, voidaan sen rengasosa vaihdattaa ajokauden mukaisiksi renkaiksi. Renkaiden vaihto vanteille käy parhaiten asiantuntevassa rengasliikkeessä, jolloin rengas vanteineen yleensä myös tasapainotetaan.

Renkaiden vaihto – entä kun rengas ei irtoa?

Vaikka renkaiden vaihto itse tehden on yleensä melko sujuvaa, voi silloin tällöin tulla eteen tilanne, jolloin renkaan pultit eivät ota irrotakseen.

Vaikka renkaat olisikin vaihdettu ja jälkikiristetty koneellisesti rengasliikkeessä, tulisi renkaiden pultit siltikin olla vaihdettavissa ihmisvoimin.

Tässä tapauksessa suosittelemme kääntymistä rengasliikkeen puoleen, jolla on tarvittavat välineet tällaiseen erikoistapaukseen.

Mitä renkaiden vaihto maksaa?

Renkaiden vaihto maksaa keskimäärin noin 33 euroa (Kuluttajaliiton valtakunnallinen hintavertailu 2018), riippuen hieman myös palvelun sisällöstä. Renkaiden vaihdon hintaan saattaa esimerkiksi kuulua pesua ja ilmanpaineiden tarkastusta.

Milloin kesärenkaiden vaihto olikaan ajankohtaista?

Milloin kesärenkaat pitää vaihtaa vuonna 2020? Kirjoitimme aiheesta tietopaketin kesärenkaiden vaihdosta tänne. Uusi tieliikennelaki astuu voimaan kesäkuussa, joten vanhoilla pelisäännöillä mennään vielä kesärenkaiden osalta.

Talvirengaspakko on voimassa helmikuun loppuun saakka. Kesärenkaat saa vaihtaa siis alle 1. maaliskuuta 2020.

Entä talvirenkaat vuonna 2020? Uuden tieliikennelain mukaan (1.6.2020 voimaantuleva), talvirengaspakko tulee keliperusteiseksi.

Vaikka uudistusta tulee, pelisäännöt ovat kuitenkin nyt selkeämmät, etenkin siltä kantilta, että se kirjaa nastarenkaiden ja talvirenkaiden käyttösäännöt yhteen nippuun.

Talvirenkaita on käytettävä marraskuusta maaliskuuhun keliolosuhteiden sitä edellyttäessä.

Apua renkaiden vaihtoon Kumhon jälleenmyyjiltä

Kumhon osaavat jälleenmyyjät ympäri Suomen tarjoavat renkaiden vaihtoa palveluna, joten kaikista näppärimmin homma hoituu ammattilaisen voimin