Vesiliirto on vaaran paikka | Katso kuinka vältät hankalan tilanteen
kumho jälleenmyyjät banneri

Seis! Vesiliirto on vaaran paikka

vesiliirtoon joutuessa auton renkaat nousee veden päälle

Mitä vesiliirto tarkoittaa?

Vesiliirroksi kutsutaan tapahtumaa, jossa renkaan etuosaan kertyy vettä, nostattaen lopulta ajoneuvon renkaat vesipatjan päälle.

Renkaan ja tienpinnan väliin jää silloin vesikerros, joka estää ajoneuvon ohjattavuuden. Ajoneuvon menettäessä kosketuspintansa maahan, se jatkaa kulkuaan liikemääränsä suuntaan. Vesiliirron tapaiseen tilaan voit joutua yhtä hyvin loskakelillä, samat säännöt auton ohjauksessa tulee ottaa silloin huomioon.

Jos joudut vesiliirtoon

  • Älä jarruta
  • Älä ohjaa jyrkkiin muutoksiin

Toimi vesiliirrossa näin

  • Vähennä vauhtia (ota jalka pois kaasulta)
  • Paina kytkin pohjaan
  • Pidä katseen suunta kaukana
  • Pidä ohjaus kevyesti tien suuntaisena

Miksi kytkin tulee pitää pohjassa?

Koska vesiliirrossa et voi jarruttaa, on otettava käyttöön toiseksi paras keino hidastaa vauhtia, eli painaa kytkin pohjaan – näin vauhti hidastuu rauhallisesti. Jos taas jarrutat, saat aikaan nopeita suunnanmuutoksia ja auton hallinnan menetyksen. Kytkintä käyttäen vauhti hidastuu hallitusti, ja renkaat palaavat lopulta vesipatjalta takaisin maanpintaan.

Kuinka korjataan vesiliirto automaattivaihteisella autolla?

Automaattivaihteisella autolla ajettaessa pätee sama sääntö ja tavoite: vähennä nopeutta hallitusti. Automaattivaihteisella vesiliirtoa korjataan nostamalla kaasu pois kytkimeltä. Jarruttaa ei tule automaatillakaan.

Kuinka välttää vesiliirto?

  • Käytä laadukkaita, hyvin suunniteltuja renkaita
  • Pidä renkaan urasyvyys riittävänä
  • Älä hurjastele sateisella tai loskaisella kelillä
  • Älä aja urissa vesikelillä ja vältä suuret vesilammikot
  • Tarkasta rengaspaineet, pidä ne kuormauksen mukaisina

Vesiliirto ja loskakeli – huomioi nämä

Miten luistonesto- ja ajanvakautusjärjestelmä vaikuttaa auton käsittelyyn loskaliirrossa?

Loskakelillä voit joutua vesiliirron kaltaiseen tilaan. Myös loskaliirrossa on syytä pitää maltti. Vähennä nopeutta hallitusti, ohjaa rauhallisesti ja vältä jarruttelua ja äkkinäisiä liikkeitä. Sohjo kelillä kannattaa olla erityisen tarkkana, sillä liirtoon joudut paljon nopeammin kuin kesäisellä vesikelillä.

Jos autossasi luistonesto- ja ajanvakautusjärjestelmä, voi autosi alkaa aliohjautua. Tässä tapauksessa voi olla tarpeen kääntää rattia lisää, jolloin järjestelmä pyrkii jarrujen avulla vähentämään vauhtia.

Mikä on se tehokkain tapa estää vesiliirto?

Tehokkain tapa estää vesiliirto on pitää tilannenopeus mahdollisimman alhaisena. Jotta matka ei muutu mateluksi, kannattaa panostaa laadukkaisiin renkaisiin. Myös oikeilla rengaspaineilla on sijansa turvallisessa etenemisessä.

Millaisessa nopeudessa joutuu todennäköisesti vesiliirtoon?

Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta.

Aivan alhaisimmilla matelunopeudella et kuitenkaan joudu vesiliirtoon. Kuitenkin runsaasti vesikoituneella tiellä ja huonoilla renkailla jo 80 km/h vauhtia lähestyttäessä voi olla jo haasteellista pysyä tiellä.

Kuluneella renkaalla vesiliirron vaara uhkaa jo hieman yli 70 km/h nopeudessa, uusilla renkailla vastaavissa olosuhteissa vauhtia voi olla jo runsaat 80 km/h, ja ajo on siltikin vielä turvallista.

Millaisilla renkailla vältytään vesiliirrolta?

Entä mikä on tehokkain tapa välttää vesiliirto?

Mitä paremmin suunnitellut ja syvemmät renkaat ovat, sitä todennäköisimmin vältät vesiliirron.

Aivan uudetkaan renkaat eivät vesiliirtoa estä, vaan tilannenopeus on ymmärrettävä. Hyvät renkaat kuitenkin pysyvät kosketuksissa maahan pidempään syvien urien ja kuvioiden takia. Ja toisaalta palauttavat ne nopeammin vesipatjan päältä pois.

Lue seuraavaksi, mistä tiedät milloin on aika laittaa renkaat vaihtoon?